Prvním krokem je představa, co od zahradní železnice očekáváte. Zda uskutečnění svých snů o malé modelové železničce na zahradě se vším, co k tomu patří, či bude prostředkem pro zábavu dětí i s případnými škrábanci na všem možném způsobenými dětskou hrou nebo něco mezi. Je známé i jiné využití modelů jako například na nezapomenutelné úsměvné téma z filmu Kulový blesk: "Pozor u první koleje! Pozor u první koleje! Na první kolej přijíždí mimořádný vlak z Vizovic! " Existují i větší modely schopné uvézt děti a dospělé, potřebující ovšem větší prostor pro kolejiště. Tyto velikosti se řadí do skupiny parkových drah, neboť se většinou provozují v parcích a na podobných plochách skupinou stejně nadšených železničářů. Jejich cena je podstatně vyšší a je to i jeden z důvodů, proč tyto železnice budují převážně skupiny nadšenců. V současné době je na světě několik velkých výrobců zahradních železnic a jejich doplňků, majících ve svém sortimentu klasické i úzkorozchodné železnice v různých měřítkách a mnoho malovýrobců produkujících doplňky k nim. Stačí se podívat prostřednictvím internetu do světa železničního modelářství a ztratíte přehled o čase v záplavě informací o této zálibě. I když převážná část informací bude pocházet ze zahraničí, tak i u nás se najdou šikovní lidé, kteří vyrábějí potřebné doplňky na profesionální úrovni. Nejrozšířenější a asi nejznámější továrním emblémem, spojeném s železnicí v zahradě, je značka LGB (LEHMANN-GROSS-BAHN) s malou parní mašinkou. Pochází z Německa, její počátek je ve firmě pana Lehmanna, původně vyrábějícího plechové hračky. Přestože v dnešní době již změnila majitele, tak tato tři písmena se stala synonymem pro zahradní modelovou železnici označenou jako velikost G (Garden - zahrada), někdy také označovanou jako IIm s rozchodem kolejí 45 mm. Hlavním znakem těchto železnic je odolnost proti venkovním povětrnostním vlivům, při maximálním napětí trakčního napětí 24V. Stupeň odolnosti a kvality zpracování jednotlivých modelů obecně se liší v závislosti na výrobci a zemi, kde jsou komponenty vyráběny. S touto skutečností má velkou zkušenost mnohý z nás. Svět zahradní železnice se vyrábí nejčastěji v několika měřítcích: 1:32 případě i 1:29, což je měřítko, které při modelovém rozchodu kolejí 45 mm znázorňují svět železnice rozchodu velkých železnic na hlavních tratích. Modely úzkorozchodných drah rozchodu 1000 mm, využívající modelové kolejivo rozchodu 45 mm, jsou vyráběny v měřítku 1:22,5. Firem a modelářů využívající uvedené kolejivo 45 mm je více a je pouze na uživateli, pro který rozchod skutečné železnice se rozhodne. Na tomto kolejivu ale vznikají i jiná, málo používaná měřítka např. 1:20,3 apod. Pro čtenáře mající zahradu velikosti fotbalového stadionu a větší bych ještě rád zmínil výše uvedenou parkovou železnici. Její rozchod je v továrním provedení 5´´ ( 127 mm ) a 71/4´´ ( 184 mm ) či jiné v případě vlastní výroby. A nakonec nelze zapomenout na skupinu šikovných nadšenců, kteří si vyrobí pro radost vláček na zahradu z dostupným materiálů a používající vyřazené kolejivo z lomů, cihelen, pil či profilové železo. Vyráběny jsou v nejrozmanitějších měřítcích, ale jedno mají společné. Radost z dosaženého cíle, když se vláček rozjede po kolejích k k radosti tvůrce a úžasu rodiny i okolí. Několik základních doporučení je uvedeno v oddíle Od návrhu po stavbu. Pokud nejste manuálně zdatní na stavbu, či nemáte potřebný prostor a stačí vám pouze pohled na mašinky proplétající se zelení, podívejte se do našeho Adresáře zahradních železnic pro inspiraci z různých kolejišť nebo nás navštivte. Možná se vám bude u nás líbit.
|
|
|||||||||||
(c) 2022 Zahradní železnice |